Педагогічний проект
Проект - це комплексне завдання, вирішення якої здійснюється з урахуванням соціо-культурного контексту даної проблеми в якій взаємодіють і взаємодоповнюють один одного соціо-культурні, психолого-педагогічні, техніко-технологічні та організаційно-управлінські аспекти.
Педагогічний проект - проект, на підставі якого розробляються і реалізуються інші, ніж це прийнято в традиційній практиці:
Педагогічний проект - розроблена система і структура дій педагога для реалізації конкретної педагогічної задачі з уточненням ролі і місця кожної дії, часу здійснення цих дій, їх учасників та умов, необхідних для ефективності всієї системи дій, в умовах наявних (залучених) ресурсів.
Успішність проектної діяльності говорить про здатність педагога діяти в руслі сучасних змін в системі освіти, умінні перетворювати педагогічну дійсність.
Для того, щоб грамотно підготувати педагогічний проект, потрібно дотримуватися певних вимог до складання плану проекту. Проектна розробка повинна містити наступні структурні компоненти:
Розглянемо кожен структурний елемент педагогічного проекту.
1. Обґрунтування необхідності проекту
Опис педагогічної проблеми включає в себе аналіз існуючої педагогічної ситуації або стану педагогічної системи. В результаті аналізу виявляються протиріччя між існуючим станом педагогічної системи і її оптимальним станом, що дозволяє ефективно функціонувати на сучасному етапі. Педагог повинен показати невідповідність між необхідним сучасністю станом освітньої системи і реально існуючою ситуацією. На основі такого аналізу педагог визначає які проблеми зможе вирішити в рамках свого проекту, які корективи можливо внести в діяльність освітнього закладу, в зміст освітнього процесу, в свою педагогічну діяльність і т. д .. Педагог вказує, яким чином виділені проблеми зачіпають певні цільові групи, тобто осіб, яким буде адресована діяльність за проектом. Необхідно коротко охарактеризувати реальні потреби цільової аудиторії і умови, які передбачається змінити в ході проекту для вирішення їх проблем. У проекті повинна бути переконливо доведена актуальність виділених проблем, роз'яснення важливості вирішення даних проблем для підвищення ефективності педагогічного процесу. Важливо вказати значення вирішення цих проблем для освітнього закладу, показати, що їх рішення відповідає державним пріоритетам в системі освіти.
Таким чином, опис проблеми передбачає формулювання відповідей на два питання:
• чому виникла необхідність у виконанні проекту?
• чому рішення даної проблеми є пріоритетним завданням?
Глибокий і всебічний аналіз педагогічних проблем дозволить грамотно і коректно сформулювати цілі, задачі, підбираючи методи проекту.
2. Цілі і завдання проектуФормулювання цілей проекту передбачає розкриття суті задуманого проекту, спрямованого на рішення виявлених проблем. При постановці завдань визначається послідовність кроків по зміні існуючої педагогічної ситуації відповідно до мети. Педагог вказує, які освітні, виховні та соціальні завдання буде вирішувати протягом реалізації проекту. Мета і завдання проекту повинні бути досяжні в рамках передбаченого періоду часу.
3. Учасники проектуУ цьому пункті вказується основна цільова аудиторія (учасники) проекту, а також критерії їх відбору. Докладно описується якісний і кількісний склад цільових груп, з якими педагог буде працювати в рамках проекту.
4. Опис проекту: стратегія і механізми досягнення поставлених цілей
Діяльність за проектом має сприяти вирішенню кожного з поставлених завдань проекту.
При виборі стратегії і підходів досягнення поставленої мети необхідно обґрунтувати вибір способів вирішення проблеми, при цьому можна використовувати як вже розроблені та апробовані способи вирішення проблем в різних комбінаціях, так і модифіковані способи вирішення подібних проблем. По суті, вибір методів передбачає опис заходів, які необхідно організувати і провести для вирішення завдань проекту. Так, педагог визначить способи участі в проекті цільової аудиторії (вчителів, учнів, батьків, опікунів). Педагог продумує план організації роботи по проекту, визначаючи логічний ланцюг своїх дій. Педагог визначає виконавців діяльності за проектом (тих, хто буде задіяний в її виконанні); благоотримувачів (тих, хто буде споживачами кожної конкретної послуги). При цьому, автор проекту повинен оцінити наявність необхідних ресурсів (матеріальних, інформаційних, кадрових, технічних та ін.). Якщо в проекті заплановано проведення заходів - тренінгів, семінарів, занять і т.п., необхідно описати кожне з них, вказавши, мета і планований результат, на скільки людина воно розраховане, часовий формат заходу, передбачуване місце проведення, кількість тренерів (в тому числі і з яких організацій вони будуть запрошені), прикласти попередню програму заходу.
5. Робочий план реалізації проекту
Робочий план являє собою план-графік виконання запланованих заходів з обов'язковим зазначенням передбачуваних дат і відповідальних за їх проведення (нижче приведена можлива форма таблиці)).
6. Прогнозовані короткострокові і довгострокові результати реалізації проекту
Короткострокові результати - ті підсумки, які отримують безпосередньо після закінчення проекту.
Довгострокові - результати, які можуть з'явитися в перспективі, через деякий час після завершення проекту.
Вже на стадії написання проекту педагог повинен виділити очікувані короткострокові і довгострокові результати свого проекту, за якими можна буде судити про успішність його реалізації.
Результати плануються шляхом співвіднесення їх з поставленою метою і завданнями проекту. Наприклад, до результатів проекту можна віднести:
7. Оцінка ефективності реалізації проекту
Опис кількісних і якісних показників досягнення результатів і способів діагностики. При плануванні проекту важливо виявити свідоцтва, дані і показники, які підтвердили б, що поставлена в проекті завдання виконане. При описі показників підвищення ефективності діяльності вкажіть дані, що дозволяють судити про ступінь ефективності, а також значущості виконання запланованих робіт по проекту (наприклад, передбачувані технологічні досягнення; вивільнення часу учнів для творчого розвитку особистості; зниження конфліктів, зростання успішності учнів і т.д.) ,
Методи оцінки успішності / ефективності.
Методи оцінки - це способи збору даних по кожному з очікуваних результатів проекту, які дозволять визначити, в якій мірі досягнуто той чи інший результат проекту.
8. Оцінка ризиків та заходи, заплановані для мінімізації впливу таких факторів ризикуПедагог оцінює можливі ризики, які можуть вплинути на реалізацію проекту.
9. Подальший розвиток проектуПісля закінчення проекту діяльність в обраному напрямку повинна бути продовжена, тому необхідно запропонувати механізм просування результатів проекту.
В якості критеріїв оцінки педагогічного проекту можна виділити:
У додатках до проекту можна уявити: